Grzane białe wino z martini


Uwielbiam grzane wino! Nie ma dla mnie bez niego świąt i okresu przedświątecznego, a w szczególności długich, ciemnych i zimnych wieczorów, które spędzamy w przytulnym domu. Co roku przygotowuje tradycyjne czerwone wino z dodatkiem miodu i przypraw. W tym jednak roku pokusiłam się o nieco inną wariację smaków. Ku mojemu zaskoczeniu okazało się, że i białe wino podane na gorąco z cynamonem i goździkami świetnie smakuje. W przepisie tym wykorzystałam jeszcze zalegające nam w lodówce martini, co okazało się strzałem w 10! Jest aromatycznie, rozgrzewająco, a zarazem delikatnie. Polecam skosztować. Fani podobnych klimatów mogą być zachwyceni. ;)


Składniki:

  • 3 szklanki białego wina półwytrawnego
  • 2,5 szklanki martini bianco
  • kilka plasterków pomarańczy
  • 1 szklanka wody
  • 3 łyżki miodu (dodawać po jednej i ewentualnie zmniejszyć porcję, wino wychodzi bardzo słodkie)
  • 3 laski cynamonu
  • 1 cała gwiazdka anyżu
  • 6 goździków
  • 4 nasiona kardamonu (w całości)
  • szczypta płatków chili* (opcjonalnie)

Przygotowanie:
  1. Do rondla wlać wodę i dodać przyprawy za wyjątkiem chili. Zagotować całość i gotować do momentu aż około 1/3-1/2 płynu wyparuje. 
  2. Dodać pomarańcze, gotować jeszcze przez 3 minuty. Następnie wlać wino i dodać płatki chili jeśli używamy (wino wtedy wychodzi pikantne!). Zagotować.
  3. Dodać miód i gotować około minuty na niewielkim ogniu. Zdjąć z palnika i odstawić na 5 minut aż smaki się przejdą. Podawać gorące. 

Komentarze